
 

 

European Proceedings of 
Social and Behavioural Sciences  

EpSBS 
 

www.europeanproceedings.com e-ISSN: 2357-1330 
                                                                               

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 
Unported License, permitting all non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is 
properly cited. 
 

  DOI: 10.15405/epsbs.2022.03.133 
 
 

FaR 2021  
International Forum “Freedom and responsibility in pivotal times” 

 
DEPENDENCE OF POLITICAL ORIENTATIONS OF RURAL 

NEWSPAPERS ON SOCIAL AND ECONOMIC CHANGES 
 
 

Sergey Valentinovich Novikov (a)*, Nina Daniilovna Skosyreva (b),  
Mikhail Sergeevich Novikov (с) 

*Corresponding author 
 

(a) Omsk State Agrarian University, 644008, 1 Institute Square, Omsk, Russian Federation, 
zatoncherlak62@inbox.ru 

 (b) Omsk State Agrarian University, 644008, 1 Institute Square, Omsk, Russian Federation, 
nd.skosyreva@omgau.org 

(c) Omsk State Agrarian University, 644008, 1 Institute Square, Omsk, Russian Federation, bonid89@inbox.ru  
 
 

Abstract 
 

The article describes the influence of economic and social relations on the financial situation and political 
orientations of the rural district newspapers of Western Siberia in 1990-2000. In this period, in the Russian 
Federation, there was a radical reform of the economic system, including the agricultural sector. The 
reorganization of agriculture took place in the context of political confrontations. The article attempts to 
analyze the impact of economic conditions and political processes on editorial teams, which are both 
translators of information and popularizers of various economic concepts and political views. Rural district 
publications were funded from the local budgets and distributed by mail subscription. The reform of the 
system of government in 1990–1993 led both to the formal independence of publications from communist 
orientations and lack of financial support in the spontaneous market. In the 1990s, most villagers did not 
support radical agricultural reforms. This was a consequence of the activities of the editorial staff of rural 
newspapers. An analysis of the activities of editorial teams identified two regions that are indicative of the 
development of the rural district press: Omsk region and the Altai Territory. By the early 2000s, rural 
newspapers had lost their influence as a result of the activities of regional authorities, changes in the position 
of agricultural farmers and reorganization of media structures. The rural voters gave their political 
preferences to the United Russia party.  

 
2357-1330 © 2022 Published by European Publisher. 

 
Keywords:  Rural district newspaper, political orientations, elections 

  

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode


https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.03.133 
Corresponding Author: Sergey Valentinovich Novikov 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference  
eISSN: 2357-1330 
 

 1116 

1. Introduction 

It is believed that the fall of the communist regime and abandonment of the Soviet system of 

government caused political pluralism and contributed to the emergence of independent journalism. 

However, the process of formation of the media, as one of the democratic institutions was interconnected 

with the socio-economic processes and political realities. The role of the rural district press in this process 

is ambiguous. Radical economic reforms were supported by the majority of Russia's population. However, 

the regional and social components of this support are not taken into account. In Western Siberia, there was 

a so-called "red belt" - the Altai Territory, Kemerovo, Novosibirsk, Omsk regions, which traditionally voted 

for the left partis. In the 1990s, most voters were against radical reforms and their political representatives. 

It would be wrong to ignore the role of rural district newspapers in shaping these sentiments. 

2. Problem Statement 

The article analyzes the influence of socio-economic transformations in the Russian Federation in 

the 1990s - 2000s on the activities of rural district editorial staff: funding, subordination and ideological 

orientations. 

3. Research Questions 

The subject is political orientations of the editorial staff of rural district newspapers. The authors 

rely on the conclusions obtained during their previous studies: 

 transformation of collective and state farms into other forms of management did not take into 

account views of the majority of the rural population and led to the creation of large private 

farms, which caused an alienation of the population from the means of production. Individual 

rural businessmen became a class of new owners; 

 during the federal election campaigns, the population voted against the supporters of radical 

economic reforms; in the elections of deputies to the regional legislative bodies and the 

elections of the Governors, votes were traditionally given to businessmen (Skosyreva et al., 

2020). 

Against the background of these changes, there was a change in the status, financial situation, 

political mood of editorial staff and content of rural district newspapers, which became the subject of the 

present study. The results provide grounds for determining future orientations of rural district publications 

and their role in the socio-cultural space.    

4. Purpose of the Study 

The purpose of the study is to identify the dependence of political orientations of rural district 

editorial staff on socio-economic and political transformations in the region, forecasting the development 

of the rural press as an institution that preserves and reflects the original relations in the village.  

 

 

http://dx.doi.org/


https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.03.133 
Corresponding Author: Sergey Valentinovich Novikov 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference  
eISSN: 2357-1330 
 

 1117 

5. Research Methods 

The study is based on the principle of historicism, which provides for the study of social, economic 

and political institutions from their inception to the current historical period; the method of analysis of the 

socio-economic, socio-political life of the country was used taking into account the chronological sequence 

and specific historical conditions. This approach helped to consider qualitative changes in economic, social, 

cultural, and political relations. 

The article is based on the results of research conducted by the Department of Regional 

Development of Omsk State Agrarian University within the "Problems of integrated development of the 

West Siberian region: history, economy, politics" project. The materials of Omsk regional committee of 

the Communist Party and the committee on information work of the Administration of Omsk region were 

used. The authors also used the materials provided by the Altai School of Political Studies (ASPS) - Barnaul 

and the Fund 1633 of the State Archives of the Altai Territory created by the party and Soviet leader, 

journalist and local historian V. A. Petrenko. 

The problem-chronological, historical-systemic, historical-typological research methods were used.  

6. Findings 

The first rural district newspapers appeared during the collectivization. Their wide distribution 

began after the decision of the Central Committee of the CPSU (b) "On the rural district and grassroots 

media", adopted on January 18, 1931. The decree emphasized the importance of district newspapers and 

suggested that party authorities should ensure proper ideological and organizational guidance of editorial 

staff. The district printing houses were created, and the TASS editorial boards were reorganized. The 

number of rural district newspapers grew rapidly (Bogdanov & Vyazemsky, 1971). 

Newspapers solved the tasks set by the Party. However, the editorial staff was not ready for 

perestroika and reforms of the political system. By 1989, when the USSR Law "On the Press and Other 

Mass Media" was adopted, according to the media department of the Academy of Social Sciences, up to 

80% of editors of district newspapers were 50 or older. In Western Siberia, there were no professional 

journalists in rural editorial offices (Varetsky, 1989). 

Out of 32 editors of rural district newspapers in Omsk region, 14 people had pedagogical education 

(one secondary special), of which 7 graduated from the Higher Party School (VPSH); 6 people had a 

university education; four workers had agricultural education, one of them graduated from VPSH; other 

had medical, legal, cultural education; three editors had only higher party education ((State) Historical 

Archive of Omsk region. F. 9618. L. 1. C. 41). During the perestroika, editorial members lacking 

professional education and experience in the analysis of political changes were unprepared to analyze the 

disappearance of the USSR, the fall of the communist regime and the abandonment of the planned socialist 

regime. 

Consider the relations of rural district editorial offices with various branches of government in Omsk 

region in 1992–2000, namely, the question of who were the founders of newspapers: 

- in 1993 – 1993, the founders of newspapers were editorial staffs and district councils of people's 

deputies; 

http://dx.doi.org/


https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.03.133 
Corresponding Author: Sergey Valentinovich Novikov 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference  
eISSN: 2357-1330 
 

 1118 

- in 1994 - 1997 - district administrations and editorial staffs; 

- in 1998 - 2000 - regional departments of the press and mass media, district administrations, 

editorial staffs (Novikova et al., 2007). 

This position took place in the rural areas of Western Siberia. Thus, the editorial staffs of rural 

district newspapers did not gain any independence from the authorities. The situation was characteristic of 

other subjects of Russia after the collapse of the USSR and the communist regime. 

Despite the remoteness of Omsk, the editorial staff of rural district newspapers participated in socio-

political controversies, posting materials of political parties on their pages and reacting vividly to the 

economic course pursued by the Government of the Russian Federation. At the same time, party documents 

were dominated by the documents of agrarian organizations, the Communist Party of the Russian 

Federation (CPRF) and the Liberal Democratic Party of Russia (LDPR). The materials of other parties were 

not published, and mentions of the pro-government parties were of an informational nature ((State) 

Historical Archive of the Omsk Region. F. 9618. L. 1. C. 428). An attitude to the reforms was manifested 

in satirical articles, political caricatures and reprints, describing the development of the country during 

socialist construction. As an example, cite the names of a number of materials published in rural district 

newspapers of Omsk region: "Light in the Kremlin, village in darkness", "Village near the abyss", "How to 

live in Isilkul", "How Lenya Golubkov met Yeltsin", "Most immoral occupation is to rely on the 

government"," Tanks above the Constitution", "Fakir was drunk" ((State) Historical archive of the Omsk 

region. F. 9618. L. 1. C. 35). 

The proximity of rural district publications of the Altai Territory to the left views was discussed at 

the scientific-practical conference "Development of civil society in Russia: problems and prospects", held 

by the Altai School of Political Studies (ASPI). This situation took place during the years of operation of 

the institute of appointing Governors by the President. The representatives of democratic circles such as 

the chief specialist of the office of the Plenipotentiary Representative of the President of the Russian 

Federation in the Altai Territory A. F. Lyapunov, editor of the policy department of the newspaper "Free 

Course" D. B. Negreev and the head of the Altai branch of the Russian Socio-Political Center Foundation 

G. P. Shade acknowledged that the position of the rural district editorial offices in relation to the period 

1992-1996 was ambiguous (Chernyshov, 1998). 

The editorial staff did not hide their attitude to the government reforms. Their position reflected the 

mood of peasants, whose lives had deteriorated: 

 in the conditions of commodity intervention of the 1990s, opportunities for the sale of 

agricultural products decreased, which reduced the income of peasants to 50% of the income of 

the urban residents; 

 funds allocated for social needs from the budgets of collective and state farms disappeared 

along with these forms of management, and subsidies from the federal budget decreased, which 

led to a decline in the standard of living of peasants "; 

 seasonality of labor hid unemployment, reaching 70%. 

Analyze the results of transformations that began in the agricultural sector in 1990 and completed 

by 1994. 66% of farms changed their organizational and legal status: 0.3 thousand farms, 11.5 thousand 

partnerships, 1.9 thousand cooperatives, 0.4 thousand subsidiary farms, enterprises and organizations, 0.9 

http://dx.doi.org/


https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.03.133 
Corresponding Author: Sergey Valentinovich Novikov 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference  
eISSN: 2357-1330 
 

 1119 

thousand farmers' associations, 81.6 thousand peasant / farm farms were created. By the forms of 

ownership, enterprises were distributed as follows: public - 26.6%, municipal - 1.5, private - 66.8, mixed - 

5.1% (Kalugina, 2001). 

Thus, as a result of reforms, in the village, there appeared owners. However, they were not satisfied 

with commodity intervention, the government refusal of subsidized support to the agricultural sector and 

the unresolved land issue. 

With the formation of local government structures, various attitudes of their representatives to the 

media began to be published. Thus, who worked as a consultant to the Socio-Political Center (OPC) of 

Omsk region during the All-Russian Meeting of Employees of the First News Agencies, held in 1992 in 

Moscow, representatives of the Omsk delegation expressed concern over the following issues: 

- А. B. Minzhurenko (President's representative for Omsk region) – over the need to create an 

ideological team capable of implementing reforms; 

- А. B. Fedorov (press secretary of the head of the administration of Omsk region) – over the image 

of the head of the administration and the region; 

- А. К. Guts (head of the information-analytical committee of Omsk region administration) – over 

the need to create structures capable of interacting with political and public organizations, conducting 

analytical reviews of the press, content analysis, as well as preparing press releases for the public -political 

forces and editorial offices of newspapers ((State) Historical Archive of the Omsk region. F. 443. L. 1. C. 

11). The information and analytical committee was created in 1992. Since the beginning of 1994 under the 

leadership of G. N. Tatarinova the editorial offices of rural district newspapers received "Information 

Bulletins" twice a month; once a month they received materials on the activities of the administration, 

prepared taking into account the interests of rural readers ((State) Historical Archives of Omsk region. C. 

40). 

However, taking into account parallel elections of deputies of the State Duma and elections of the 

head of administration of Omsk region on December 12, 1995. the head L. К. Polezhaev temporarily 

distanced himself from pro-Kremlin politicians. As a result, the information-analytical committee 

popularized the governor-businessman in contrast to the reformist parties (Elections: political parties, press, 

voter (1988–1995), 1996; Lotkin et al., 1996). 

In the Altai Territory, the situation developed differently. In 1994 A. A. Surikov was re-elected 

chairman of the regional Council of People's Deputies. In 1996, as an informal leader of the left, he became 

the governor of the region. The Regional Council was headed by the former People's Deputy from the 

Agrarian Party of Russia (APR) A. G. Nazarchuk. In the Altai Territory, the red-green coalition won. At 

the same time, according to V. S. Petrenko, on the eve of the gubernatorial election, the headquarters of A. 

A. Surikov did not have a complete list of media, and the support provided was a consequence of the mood 

of journalists (State Archives of the Altai Territory. F. 1633. L. 1. C. 535). The role of support provided by 

rural district editorial offices is explained by the fact that in the whole period only "Altai" media worked 

for the whole region, and in 20 out of 59 rural districts its programs were not broadcast (State Archives of 

Altai Krai. F. 1633. L. 1. C. 310). 

http://dx.doi.org/


https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.03.133 
Corresponding Author: Sergey Valentinovich Novikov 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference  
eISSN: 2357-1330 
 

 1120 

Elections of the President of the Russian Federation in 1996 ended with the defeat of the incumbent 

president; in Omsk region G. A. Zyuganov won with 47.51%, beating the incumbent President by 1.28% 

of the vote at the expense of the rural population (Election of the President of the Russian Federation, 1996). 

After the Presidential election campaign of 1996, the authorities intensified their work with the rural 

district press. In Omsk region, this measures were taken by the Information Committee of the Regional 

Administration. They were preceded by the closing of district newspapers and distributing the regional 

edition "Peasant Word" in the village. The analysis of distribution of the Communist Party newspaper "Red 

Way" in villages forced to abandon this decision (Novikova et al., 2007). In February 1997, the Gazetchik 

Foundation was established. Its held meetings in the editorial offices, established editorial contacts with 

advertisers, supported the participation of journalists in All-Russian professional competitions, organized 

meetings with the Governor К. Polezhaev (Power and the district press…, 1998). 

Budget support for publications increased: 

- in 1997 by 8 million 861 thousand rubles (non-denominated); 

- in 1998 by 7 million 689 thousand rubles (non-denominated); 

- in 2000 by 5 million 178 thousand rubles (denominated) (Novikova et al., 2007). 

By 2000, the authorities of Omsk region worked closely with the editorial staff of rural district 

newspapers, holding competitions: for the best materials about measures to curb drug trafficking in Omsk 

region, promoting the honorary title of "Honored Workers of Culture of the Russian Federation." The Press 

Bulletin published for the district press contained a polemic on the principles of journalism, a review of 

journalists' works of art, and a harmless analysis of the errors of certain newspapers. 

In the analysis of the results of the Presidential election campaign, it would not be correct to consider 

them only as an influence of the authorities on the rural editorial staff. Over the years of reforms, the rural 

voter changed: 

 became older - began to live in retirement and from a personal household; 

 became a "shift worker" in the north or a construction worker in Moscow; 

 became an owner who was expecting preferences from the new government. 

What was the fate of the red-green coalition in these conditions? 

In 2001 within the ASPI, a study of political orientations of Biysk, a typical provincial town with 

the status of a district center, were conducted. According to the study, in the period between the elections, 

activities of the Communist Party were not less agitational and mobilizing," and activities of other political 

organizations were almost invisible. During the survey of Biysk residents conducted by the Altai-Mnenie 

center in May 2001, the question was asked "Which parties' activities were most noticeable in Biysk and 

Biysk district?" Almost 43% mentioned the Communist Party, 4% - Yabloko Party, 3% - the Unity and 

APR Parties (Chernyshov, 2001; Diary of the Altai School of Political Studies, 13/14, 2001). 

The results of these studies became one of the components of the decision to nominate the Soviet 

and Russian humorist and singer M. S. Evdokimov a candidate for the post of the Govermor the Altai 

Territory Soviet. People loved Evdokimov as a person. During the elections, he was not identified as a 

leader or as an economist. They saw him a hero who could change their lives (Bednarzhevsky, 2021). It 

was difficult to resist this image, especially in the countryside. 

http://dx.doi.org/


https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.03.133 
Corresponding Author: Sergey Valentinovich Novikov 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference  
eISSN: 2357-1330 
 

 1121 

As a result, in the second round of voting, on April 4, 2004. M. S. Evdokimov won, 49.84% of voters 

voted for his candidacy, while A. A. Surikov received 45.98% of votes (Skosyreva et al., 2020).  

7. Conclusion 

We can conclude that 

 - rural district editorial offices have never been independent. Their co-founders were district 

authorities, and structural subdivisions of the regional authorities; 

 - assessments of political transformations and economic reforms broadcast by rural district 

newspapers reflected views of the population, district administrations, closely associated with businessmen 

turning from party members into business owners; 

- the influence of the regional authorities on the rural district editorial offices was exerted through 

various structures, using “PR technologies”; 

- under the influence of rural district newspapers, with limited distribution of other mass media in 

the districts, the voters often voted for the left forces; as a result of the elections of local councils and heads 

of district administrations, local governments consisted of businessmen who were politically supported by 

the regional government. The circle of party preferences closed in the early 2000s, when the rural voter 

voted for new owners, under the influence of rural district newspapers that reflected the views of these 

owners. Thus, during the economic reforms and formation of the electoral democracy system, rural 

newspapers underwent an evolution determined by social interests and political orientations of various 

groups of the population. 

 Modern editorial staffs are budgetary institutions; they are founders of rural newspapers together 

with the ministries of regional policy of the Russian regions and municipal administrations; members of 

the editorial boards follow the Russian legislation. Rural district newspapers publish materials presented 

by the authorities and tell the rural reader about history of the region, its picturesque places, villages, 

businesses and people. The development of the rural press as an institution that preserves and reflects the 

relations in the modern village is described in one of the assessments of the district reader: 

“In this newspaper 

About you and me: 

About the milkmaid Aunt Clave, 

About the mechanics Stepan, 

About the Ilyins – Heroes of Gold anniversary". 

This situation will be stable in the long run. Factors that will cause its change and their prediction 

require further studies. 

References 

Bednarzhevsky, М. (2021). People's Governor or “vulgar commerce”. To the 15th Anniversary of Mikhail 
Evdokimov's Victory in the Altai Territory. https://tayga.info/145820 

Bogdanov, N. G., & Vyazemsky, B. A. (1971). Journalist's Handbook. Lenizdat. 
Chernyshov, Yu. G. (Ed.) (1998). Diary of the Altai School of Political Studies. № 6. Formation of Civil 

Society in Russia: Problems and Prospects. Altai University Publishing House. 

http://dx.doi.org/


https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.03.133 
Corresponding Author: Sergey Valentinovich Novikov 
Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference  
eISSN: 2357-1330 
 

 1122 

Chernyshov, Yu. G. (Ed.) (2001). Diary of the Altai School of Political Studies. № 13/14. Formation of 
Civil Society in Russia: Problems and Prospects. Altai University Publishing House. 

Election of the President of the Russian Federation. (1996). Electoral Statistics, 1996. The Whole World. 
Kalugina, Z. I. (2001). Paradoxes of Agrarian Reform in Russia: A Sociological Analysis of Transformation 

Processes. Publishing House of the Institute of Economics and Organization of Industrial Production 
of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences. 

Lotkin, I. V., Makarov, A. A., Mordvintseva, S. A. & Novikov, S. V. (Eds.).  (1996). Elections: Political 
Parties, Press, Voters (1988–1995). Publishing House of the Independent Social Research 
Analytical Center. 

Novikova, I. V., Novikov, V. S. & Novikov, S. V. (2007). The Influence of the Print Media on the Results 
of Federal Election Campaigns. Omsk Priirtyshye (1992–2003). Sphere. 

Power and the district press: Materials of the Information Committee of the Omsk Region. (1998). Region 
Administration, Information Committee. 

Skosyreva, N. D., Novikov, S. V., Novikov, M. S., Gefner, O. V., & Kenispaev, Zh. K. (2020). Socio-
economic situation and political orientations of the rural population. The European Proceedings of 
Social and Behavioral Sciences, 113, 108–115. 

State Archives of the Altai Territory. F. 1633. L. 1. 
(State) Historical Archive of Omsk region. F. 443. L. 1. 
(State) Historical Archive of Omsk region. F. 9618. L. 1. 
Varetsky, B. I. (Ed.). (1989). Mass Media in Socialist Society. Politizdat. 
 
 

http://dx.doi.org/

	DEPENDENCE OF POLITICAL ORIENTATIONS OF RURAL NEWSPAPERS ON SOCIAL AND ECONOMIC CHANGES
	Abstract
	1. Introduction
	2. Problem Statement
	3. Research Questions
	4. Purpose of the Study
	5. Research Methods
	6. Findings
	7. Conclusion
	References

